Me gusta Nicaragua - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Mathil - WaarBenJij.nu Me gusta Nicaragua - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Mathil - WaarBenJij.nu

Me gusta Nicaragua

Blijf op de hoogte en volg Mathil

03 December 2014 | Nicaragua, Granada

Lieve allemaal,

dankjewel voor de leuke en lieve reacties op mijn eerste reisverhaal.
Ook al is het nu nog maar een week geleden, het voelt alsof ik al veel langer weg ben. Elke dag zijn er zoveel nieuwe indrukken en zie ik veel mooie dingen. Ik leef enorm in het moment. Dat bevalt me tot nu toe erg goed.

De Spaanse lessen zijn heel leuk. Ik heb een hele leuke docente. Spaanse les geven is haar bijbaan, daarnaast studeert ze aan de universiteit van Granada. We praten veel over verschillen en overeenkomsten tussen Nicaragua en Nederland ( ik nog in heel gebrekkig Spaans hoor!). Verschillen in gewoontes, mannen en relaties, het leven, vrouwenrechten en de corruptie in Nicaragua. Steeds meer kom ik erachter dat dit land naar mijn idee op bepaalde punten tegenstrijdigheden bezit. Natuurlijk is er een groot verschil tussen arm en rijk. Maar door verhalen van mijn docente ook ten aanzien van vrouwenrechten en relaties. Zij vertelde me bijvoorbeeld dat veel mannen hun vrouw en kinderen achterlaten voor een nieuw gezin en er dus veelal sprake is van ontrouw. Tegelijkertijd is er een groot respect voor moeders en eeuwige trouw aan hen. Moederdag wordt bijvoorbeeld enorm groots gevierd in Nicaragua en vaderdag bestaat wel maar er wordt niets mee gedaan.
Waar ik zelf nog aan moet wennen is dat veel mannen langdurig kijken en dingen naar me roepen. Ik weet ook niet of ik daar wel aan ga wennen. Al zijn ze soms wel origineel. Haha. Buiten dat gegeven en dat veel voorzieningen voor de lokale bevolking slecht geregeld zijn, ben ik al een beetje verliefd geworden op dit land. En betrapte ik mezelf maandag in de bus op de gedachte hoe het zou zijn om hier voor een half jaar-jaar les te geven aan kinderen uit arme wijken. En het land te laten zien aan bezoekers uit Nederland natuurlijk! Wie weet ooit Hihi.

Na de lunchpauze onderneem ik elke middag met mijn docente een activiteit. Ik heb hierdoor zoveel mooie dingen ( en minder mooie) van Granada en de omgeving gezien. Ik ben naar twee musea geweest. Ik heb met mijn docente een vegetarische ( ja, ja tot nu toe gaat dat nog heel goed) snack bereid. Vorige week woensdag hadden we een hele bijzondere activiteit. Toen zijn we naar een instelling voor doven, blinden en/of slechthorende geweest waar ze hangmatten maken. Hierdoor verdienen ze toch hun geld naast dat velen van hun naar school gaan. Recent hadden ze een project waarbij ze van op straat gegooide plastic zakken een hangmat hadden gemaakt. Echt enorm groot was dat ding! Verder ben ik met haar naar de begraafplaats van Granada geweest. De regering heeft bepaald dat de graven alleen nog maar de kleuren wit en crème mogen hebben. Voorheen was het een dus een kleurrijke omgeving. Toch vond ik dat de begraafplaats nog steeds iets verlichtends had. Helaas blijft het verschil tussen rijk en arm tot letterlijk na je dood je achtervolgen want de graven zijn geordend op klasse. Rijk aan het begin en arm aan het einde. Verder heb ik een toren beklommen, wat echt een prachtig uitzicht gaf over de stad. Afgelopen vrijdag ben ik naar Masaya geweest. Een stad verderop. Het zou snel kunnen maar hier nemen ze wat betreft het openbaar vervoer enorm de tijd. Allereerst vertrekt de bus pas als de bus vol genoeg is, vervolgens rijdt de bus nog stapvoets (!) door een aantal straten om de laatste mensen op te pikken. Zoals ik van Suriname al wist, iedereen kan op elk punt van de route instappen. Dus om de zoveel meter is er een stop. Maar goed, ik heb nu alle tijd dus geen haast. En zo kon ik de prachtige omgeving rustig in me opnemen. We kwamen uiteindelijk aan bij de markt. Ik voelde me echt een enorme toerist. Ik werd enorm aangestaard en iedereen wilde wat aan me kwijt. Overal verkochten ze dezelfde spullen maar ik had niet heel erg de intentie om nu al wat te kopen. Een paar kleine cadeautjes heb ik gekocht voor Sinterklaasavond ( ja ja dat gaan we hier met een groep Nederlanders vieren). Ook werken er op die markt heel veel jonge kinderen en dat gaf me een heel naar gevoel. Veel kinderen uit arme gezinnen werken 's middags na school, of 's ochtends voor school. Het hangt er vanaf welke shift de kinderen hebben. Al met al krijgen ze dus maar 4 uur onderwijs per dag. Een buskaart terug richting Granada willen ze natuurlijk niet betalen van hun zuurverdiende geld dus doen verschillende kinderen pogingen om aan de bus te hangen. De extreme armoede die ik soms zie op plekken is dan dus ook echt één van de minder mooie kanten van Nicaragua. Aan de andere kant zijn er wel veel projecten om kinderen uit sloppenwijken te stimuleren om naar school te gaan door gratis maaltijden aan te bieden op school.

Afgelopen weekend was erg geslaagd! Ik heb zaterdag met een grote groep de isletas gezien. Dat zijn de eilanden in het meer van Nicaragua. Het was echt heerlijk om de hele dag op het water te zijn. En de eilanden zijn echt prachtig! Sommigen nog met ongerepte natuur. Anderen zijn weer in het bezit van rijke Nicaraguanen of Amerikanen. Er staan dus prachtige huizen op. Aan de andere kant zijn er ook eilanden waarop arme gezinnen zelfvoorzienend leven en verstoord worden door speedboten met 300 pk. Wij bleven netjes met 8 pk.

Zondag heb ik met een meisje uit mijn hostel de mombacho vulkaan beklommen. Deze vulkaan is vanaf Granada heel mooi te zien. Het beklimmen ervan was echt een prachtige ervaring! Ik heb nu nog spierpijn haha. Het was 850 meter stijgen door 3 soorten regenwouden. De heenweg ging best goed, heb weliswaar nog nooit zo erg gezweet maar ik had mijn ademhaling goed onder controle en zo hield ik het vol! Het uitzicht was echt prachtig! Dat gaf zo intens gelukkig gevoel. De gids die met ons mee was, was grappig! Op de berg wilde hij het nummer happy draaien en onderweg zongen we het nummer van de Titanic omdat hij vond dat ik op Céline Dion leek, nog nooit gehoord. Gelukkig vertelde hij ook van alles over de verschillende planten en waarvoor ze gebruikt worden. Prachtig wat de natuur allemaal bezit hier!

Afgelopen maandag ben ik met school naar de andere kant van de vulkaan geweest. Zo kreeg ik een beter beeld van de Laguna. Weer zo'n mooi uitzicht! Zaterdag ga ik daar lekker zwemmen. Deze week heb ik mijn laatste lessen, helaas. Maar gelukkig heb ik nog leuke activiteiten op het programma! Oa een dansles en een fort bezoeken.

's Avonds eet ik vaak met de meisjes uit het hostel of eten we ergens met een grotere groep. Ik heb afgelopen weekend voor het eerst met locals een pasje gewaagd. Gauw maar lessen volgen want zij kunnen zo goed salsa dansen!

Maandag vlieg ik naar corn island voor 5 dagen. Het schijnt een prachtige plek te zijn. Het ligt in de Caraïbische zee dus dat belooft veel goeds. 15 december ga ik in ieder geval met de bus naar Costa rica. En zie ik Eline!! Tussen die twee momenten verblijf ik in Granada om gepast afscheid te nemen van mijn eerste land. Hihi.

Veel plezier in Nederland met alle Festiviteiten! Hier zijn ze in ieder geval al begonnen met vuurwerk. En de kerstboom staat ook al op het plein! Zijn ze bij jullie ook al zover?

Liefs!

Mathilde

  • 03 December 2014 - 22:25

    Irene:

    Jeeeeeej!! Weer een mooi verhaal! Gaaf!! En leuk ook om foto's te zien! Snel meer! Xx

  • 03 December 2014 - 23:41

    Fronique:

    Wat een geweldig en uitgebreid verslag van al je belevenissen! Als je dit de komende maanden blijft doen, kun je na afloop een boek uitgeven ;-)! Blijf zo genieten. Liefs, Mam

  • 04 December 2014 - 09:23

    Eline:

    Lieve Mathil,

    Super leuk om te lezen, wat een belevenissen! :-)

    Tot over 11 nachtjes ;)

    Liefs!!

  • 05 December 2014 - 22:23

    Milou:

    Jeeej wat leuk allemaal! klinkt goed hoor. Ga jij maar lekker chillen in de caraibische zee, terwijl wij hier met oorwarmers en handschoenen de straat op gaan ;) MAAR je kan niet de truffelpepernoten van hier overtreffen! KUS

  • 06 December 2014 - 07:09

    Lara:

    Heerlijk om je verhalen te lezen. Veel liefs

  • 06 December 2014 - 17:58

    Oma En Johan:

    Dag lieve Mathilde,
    Johan heeft net alles voorgelezen en ik vind dat geweldig en ben apetrots op je; mijn gedachten zijn bij je. Je maakt wel wat mee hoor. Ik ben zelf nu in Arnhem en vier hier Sinterklaas. Kennen ze dat in N.?
    En zijn de Pieten daar nog zwart. Pas heel goed op jezelf en doe geen dingen die ik ook niet zou doen. Heel fijn wat van je te horen. Hele dikke tuut en meer Oma.
    Dag lief nichtje,
    Heel leuk je zo te volgen; alle liefs van ons hiero.
    Ook van Annie en Chris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, Granada

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 April 2015

Argentina

13 Maart 2015

Mi tiempo en Cusco

12 Februari 2015

Primera vez a Peru

21 Januari 2015

Pura Vida, Costa Rica

02 Januari 2015

Zon, zee, strand en surfen
Mathil

Actief sinds 24 Nov. 2014
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 8556

Voorgaande reizen:

24 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: