Argentina - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Mathil - WaarBenJij.nu Argentina - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Mathil - WaarBenJij.nu

Argentina

Blijf op de hoogte en volg Mathil

16 April 2015 | Argentinië, Buenos Aires

Lieve allemaal,

Het laatste verhaal alweer. Het was een prachtige ervaring en een reis voor mijn leven! Het was mijn beste beslissing van 2014 om het ticket naar Nicaragua, waar het allemaal begon, te boeken. Reizen maakt ook nieuwe dromen. Er zullen dan ook zeker andere reizen volgen! Maar voor nu was het precies goed zoals het was! Voor jullie nu eerst nog de belevenissen van afgelopen weken!

Na mijn afscheid in Cusco vervolgde ik mijn reis naar Arequipa. Ik was er al eerder geweest maar ik was daar ziek geworden waardoor ik 1 van de grootste Canyons in de wereld niet kon bezoeken. Ik wilde dat natuurlijk niet missen, nu ik er zo dichtbij zat (lees dik 10 uur met de bus).
Het was wel weer een hilarische tour. Ik dacht dat ik een tour had geboekt met lekker veel wandelen. Toen ik de bus in kwam en wat oudere en zwaarlijvige mensen zag begon ik al te twijfelen of ik het wel goed geregeld had. En dat bleek niet het geval. Haha. De eerste dag kon dat ook niet anders. Verschillende prachtige uitkijkpunten passeerden en ben ik op zijn hoogst op 5000 meter geweest. Een plek waar je ook niet al te veel inspanning kan verrichten. Later op de dag in een klein bergdorpje aangekomen. Mijn haar laten knippen voor 2 euro(!) en wat rondgelopen. De volgende dag zou het lopen beginnen, dacht ik. Haha. Met de bus vervolgde de tocht. Het ene mooie uitkijkpunt na de ander passeerde. Met een vrouw uit China konden we enorm lachen om het gegeven dat er telkens de mogelijkheid gegeven werd om uit te stappen en foto's te nemen. Uiteindelijk aangekomen bij het hoogtepunt: de Colca Canyon. Daar gelukkig wel lekker kunnen wandelen en kunnen genieten van het lopen langs de Canyon! Prachtig was het! En condors gespot!

De volgende dag ging ik door naar Puno om de ochtend daarna de bus over de grens naar Bolivia te nemen. Al mijn papieren had ik telkens netjes bewaard en ik had een visum voor 90 dagen aangevraagd dus het kon niet misgaan zou je denken. Eenmaal bij de immigratiedienst aangekomen bleek dat de vrouw in Lima, waar ik Peru inkwam, in het systeem een visum voor 40 dagen had ingevoerd ipv 90 dagen zoals in mijn paspoort wel veranderd was nadat ik dit had aangevraagd. Daar stond ik dan met lichte tranen in mijn ogen. Als ik het daar niet geregeld kon krijgen moest ik met de bus terug naar Cusco (ongeveer 15 uur) en een vliegticket van Cusco naar La Paz boeken om mijn vliegtuig naar Buenos Aires te kunnen halen. Maar gelukkig met een ritje naar het dorp om 15 dollar te betalen en 8 kopieën te laten maken van weet ik veel wat kon ik mijn busreis vervolgen. Ik vond het wel oplichterij maar ik was allang blij dat ik de grens over kon. Die middag heb ik een prachtige boottocht gemaakt over het Titikakameer naar een van de eilanden: Isla del sol. Zo ontzettend mooi was het! Onbeschrijfelijk! Ik kon er geen afscheid van nemen. Ik moest mijn reis helaas naar La Paz vervolgen. Met een paar andere reizigers een hostel geboekt. La Paz vond ik echt een verschrikkelijke stad. Ik was er 1 volle dag en dat was ook meer dan genoeg. Wel een leuke tocht in de kabelbaantjes gedaan om zo een mooi uitzicht over de stad te krijgen en na een week weer even goed en lekker gegeten maar dat was het ook. Gelukkig ging mijn vliegtuig de volgende ochtend vroeg naar Buenos Aires! Aankomen in Buenos Aires was echt geweldig! Zo'n prachtige en levendige stad! De eerste glazen wijn maakten dit geluk compleet! 2 dagen heb ik vooral heel veel door de stad gelopen, tuinen bezocht en in parkjes gelegen. Het waren mijn laatste dagen 'alleen'. Het weerzien op het vliegveld met mijn ouders was heel bijzonder! Al snel was niet meer voor te stellen dat ik hun meer dan 4 maanden niet had gezien.

Met elkaar gingen we naar het appartement wat ook weer hilarisch ging en snel werd de gevleugelde uitspraak van mij: Ja zo gaat dat in dit soort landen. Maar gaandeweg de reis werden ook mijn ouders steeds Zuid-Amerikaanser. Al is het aanpassen hier ook niet heel moeilijk: zo onvoorstelbaar mooi is het land, zo lief zijn de mensen en veel is goed geregeld voor toeristen dan. De bevolking heeft het moeilijk: er is weinig geld te besteden en de regering bedenkt gekke regels. Wel is de infrastructuur goed in Argentinië. Wat wel noodzakelijk is in zo'n groot land.

In Buenos Aires begon de reis. We hebben veel gewandeld, verschillende wijken bekeken en een leuke fietstocht gedaan! 's Avonds streken we neer in 1 van de vele leuke restaurants en heb ik (ja ja) ook met veel genot een Argentijnse steak gegeten.

Met de auto vervolgden we onze reis. Cordoba was de eerste stop. De studentenstad van Argentinië. De stad bekeken en gezien hoe Palmzondag nog traditioneel gevierd wordt. Erg mooi was dat om te zien. Zelfs mijn niet religieuze moeder verliet toch wel met tranen in de ogen de kerk door de ontroerende muziek. 's Avonds werd er tango gedanst bij de fontein door locals en mijn ouders lieten ook hun kunsten zien! Het verschil was bijna niet te zien;)

Na Cordoba was het echt tijd voor de natuur. En die kwam ook. De autoreizen waren prachtig onderweg naar het Noorden. Van bebossing tot aan cactusvalleien tot aan formaties van rode zandstenen trokken aan ons voorbij. Prachtig! We hebben in het noorden in 1 van de mooie stadjes een wijntour gedaan, gewandeld en veel lokaal eten geproefd. De mensen zijn hier ook weer zo ontzettend warm. 'Our house is your house' was wat een echtpaar zei tegen ons. Een prachtig verblijf hadden zij in 1 van de mooie valleien waar we ook een prachtige wandeling gemaakt hebben.

We reisden door van Cafayate, 1 van de stadjes met de prachtige bodega's naar Mendoza, een ander wijngebied maar dan 1100 kilometer zuidelijker.

Onderweg was hier wel de armoede en de uitzichtloosheid te zien. Zelfgemaakte huisjes van klei, plastic en de beter bedeelden hadden een stenen dak. Een groot contrast met Mendoza en omgeving waar een hele handel rondom de wijn is ontstaan. Een aantal bodega's hebben we bezocht. Zo leuk was om de verschillen te zien. Van een traditionele bodega tot aan een grote moderne bodega. Al snel was voor ons wel duidelijk waar we voor vielen. En de wijnen: veel geproefd en veel gedronken. Zo ontzettend lekker!

Naast de wijnen hebben we ons ook gewaagd aan paardrijden in de bergen en raften. Geweldig was dat! En we zijn naar de Andes geweest.

Heel leuk was het om met mijn ouders te reizen. Al was het na 2,5 week echt tijd om Thie van het vliegveld te halen! Die hadden we onderweg natuurlijk meerdere malen gemist.

In Buenos Aires hebben we geweldige dagen gehad! In 1 van de oudste wijken was er zondag een markt met veel live muziek en dans. Echt een geweldige sfeer! Met z'n vieren hebben we een andere fietstocht gedaan. Heel leuk was dat ook! Het havengebied is ook echt prachtig!

Daarna vlogen we met elkaar naar Iguazu. We hebben gewandeld in de jungle en door een indianendorp. Zo bijzonder was dat! We hebben de Braziliaanse kant van de watervallen bezocht. Overweldigend was het!! Zo mooi! We zijn net terug van Iguazu watervallen, Argentijnse kant. Echt een sprookje. Onbeschrijfelijk mooi! Een boottocht door de jungle gemaakt, zo mooi was de stilte. Een contrast met de watervallen een paar meters verderop. Die een oorverdovend lawaai maken, maar zo indrukwekkend ook! Een ervaring om nooit te vergeten! Zeker niet nadat we eronderdoor gevaren waren en kleddernat en voldaan het park uitliepen.

Morgen vliegen we terug naar Buenos Aires. We verblijven de laatste paar dagen aan zee, een paar uur ten zuiden van BA.

Zuid-Amerika is in mijn hart gegroeid. Ik zal het missen! Maar wat was het mooi! Een ervaring om nooit te vergeten!

Lieve allemaal, bedankt voor alle leuke reacties telkens. Zo leuk was dat telkens om te lezen!

En nu echt tot gauw!!!

Liefs,

Mathil

  • 17 April 2015 - 01:15

    Amber:

    lieve mathilde,

    Wat leuk vond ik je blogs de afgelopen tijd! Je kan echt ontzettend leuk beschrijven wat je meemaakt!!
    Fijn dat jullie nu lekker met zn 4tjes zijn, geniet er nog eventjes van

  • 17 April 2015 - 08:18

    Sjoerd En Astrid:

    Met ontzettend veel plezier je verslagen gelezen. We konden je goed volgen. Zijn erg benieuwd naar foto's en meer verhalen. Nog heel fijne dagen en een goed terugkeer. We denken aan jullie. Veel liefs.

  • 17 April 2015 - 10:43

    Freya:

    Lieve Mathilde, wat fijn dat je het zo leuk hebt gehad, een onvergetelijke ervaring voor de rest van je leven erbij! Was heel leuk om je toch een beetje te kunnen volgen via je blogs:) Goeie reis terug! LIEFS!

  • 23 April 2015 - 13:24

    Marlise Potgieser:

    Lieve Mathilde,
    Wat een prachtig reisverslag en wat een mooie herinneringen draag je met je mee nu! Je inspireert mensen om ook eens naar Zuid-Amerika te gaan. Fantastisch dat Fronique en Jaap en Thiebald de avonturen in Argentinie met je hebben kunnen delen. Hartelijke grioeten ook aan hen, Marlise

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 April 2015

Argentina

13 Maart 2015

Mi tiempo en Cusco

12 Februari 2015

Primera vez a Peru

21 Januari 2015

Pura Vida, Costa Rica

02 Januari 2015

Zon, zee, strand en surfen
Mathil

Actief sinds 24 Nov. 2014
Verslag gelezen: 2010
Totaal aantal bezoekers 8550

Voorgaande reizen:

24 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: